Všeobecně se tvrdí, že tato malá radost pochází z Německa. V kronice v Brémách je prý zmínka již z roku 1570. My však opustíme toto tvrzení i tuto cestu, a půjdeme cestou jinou, cestou dohadů, nepřesností, a tak trošku i záhad.
Nad historií tohoto fenoménu se neshodli ani Němečtí badatelé. Sami mezi sebou se přou, co brát a nebrat jako fakt, a sami mezi sebou si snášejí „důkazy“ o tom či onom.
Původ může být klidně pohanský. Tedy mnohem a mnohem starší, než se uvádí ve výše zmíněné kronice. Mohl by to klidně být posvátný strom jednoho z germánských bohů, a to přímo boha Wodana. Ten prý stával uprostřed posvátného háje, a na jeho památku a vzpomínku je právě strom vánoční. Proč se zdobí jen v zimě se mi nepodařilo dopátrat, ale indicie napovídají tomu, že všeobecně měla zvěř málo potravy. Protože tehdy když sněžilo tak pořádně. Proto se upevnily kusy potravin pro zvěř na větve stromu. A samozřejmě se přidaly i různá krmítka pro ptactvo. Mohlo to tak být? Možná ano, možná ne. V každém případě je to jedna z možností.
Spousta badatelů s tímto názorem nesouhlasí a považuje vánoční stromek za ryze křesťanskou záležitost. Otázku, proč je tedy o něm zmínka až v devatenáctém století, a ne nikde dříve většinou ignorují.
Ono skutečně nejsou žádné záznamy, mimo Brém, že by se něco jako zdobení provádělo. Prostě dokonce sedmnáctého století nikde nic.
Ověřené podklady a zmínky pocházejí až pozdější doby. A to, že stromky byly jen v bohatých rodinách a jen u některých. Zmínka se nalézá v knize „Baumkultus“ od Wilhema Manhardta.
Chudí lidé chtějíce ty bohaté napodobit, začali také, a tak se tato tradice začala šířit i do severských zemí, kde se rovněž před tím o tomto zvyku nikde nikdo nezmiňuje. Následně se stromek přesunoval i druhým směrem a nyní je již skoro v každé rodině. Dalo by se jistě pátrat a bádat dál, nežli jsem zašel já, ale domnívám se, že je to zbytečné. Hlavně že je stromek hezký a slouží svému účelu.